Naar Portugal en Spanje-2010

Van Waalre naar Noord Spanje.

Waalre - Noord-Spanje.

Op 30 september vertrekken we even na half elf uit Waalre. Bij de Belgisch-Franse grens houdt het op met regenen en breekt de zon door. De eerste nacht brengen we ten zuidoosten van Parijs door in Bray sur Seine (540 km).Het weer wordt steeds beter naarmate we zuidelijker komen.

De tweede nacht is alweer aan een rivier; nu bij Bourdeille aan de Dronne in de Dordognestreek (1029km).

We gaan op de 3e dag richting de Atlantische kust en willen nog een keer in het vogelreservaat van Arcachon rondkijken. Een 6 kilometerlange wandeling bij Le Teich gaat door een bijzonder natuurgebied. Door de wisseling van getijden en verschillen in diepte en zoutgehalte van het water zijn er hier in dit park veel verschillende soorten vogels. En inderdaad een grote hoeveelheid vogels: soorten eenden, ganzen, reigers en steltlopers. We zien lepelaars, meerkoeten, aalscholvers en een kwak. Ook de ijsvogel laat zich een paar keer zien. Er zijn een stuk of 20 schuilhutten op de route zodat we op veel plekken ongestoord de vogels kunnen gadeslaan. Op de parkeerplaats bij het infocentrum staan inmiddels een stuk of tien campers. We besluiten hier te blijven overnachten. We genieten nog een uurtje van de zon en lopen na het eten nog een rondje langs de jachthaven. De temperatuur is dan nog zo'n 26 graden.

3 oktober: Nadat we het hoogste duin van Europa hebben beklommen: Dune de Pyla (120 m hoog, 2500 m lang en 500 m breed.), passeren we rond vier uur de Spaanse grens en zoeken in de buurt van Renteria (iets ten zuiden van San Sebastian) een parking. De temperatuur is nog steeds prima alleen waait het stevig. We zijn al een dikke 1500 km van huis.

Het regent de hele nacht en ook 's morgens vertrekken we met de ruitenwissers op de hoogste stand. We rijden nu landinwaarts en na twee of drie bergruggen laten we de regen achter ons en breekt de zon door. Meteen is de temperatuur ook weer ver boven de 20. We brengen een bezoekje aan Oñati (op weg naar Vitoria) en worden daar verrast door een groot straat- verkleedfeest (zeg maar karnaval). Er heerst een vrolijke sfeer. We bekijken ook nog de Iglesia de San Miguel, een prachtige barokke kerk; alleen kunnen we deze niet in; hij is vanwege het 4 oktoberfeest gesloten! Vitoria zou de volgende stop zijn geweest, ware het niet dat we met geen mogelijkheid een parkeerplaats kunnen vinden; de parkeergarages zijn allemaal te laag voor ons busje. Dus rijden we door richting Burgos over de N-1. We stoppen bij een hooggelegen picknickplek : Monumento al Pastor. Hier ligt ook een cache verstopt. We lezen op een bankje in de zon en rapen amandelen. We besluiten hier te overnachten.

Tini MImi

Harstikke mooi om weer onderweg te zijn,en het mooie
weer op te zoeken, na die natte en koude weken in
Nederland. Wij wensen jullie een fijne tijd !
geniet er weer van en blijf gezond.
veel liefs HOU DOE !!!

henk en maria

Hoi Tinneke en Nard !
Vandaag 11 October pas jullie nieuwe reisdoel gelezen.
Al weer een tijdje weg naar het zonnige Zuiden goed
bekeken hoor geniet er maar goed van samen.
Ik had jullie al eens willen bellen ,dat we het jammer vonden dat je de laatste keer zo kort bij ons was
Volgende keer spreken eens af voor een langer bezoek.
Wij hadden er geen erg in dat jullie al vertrokken waren , want ik wilde bellen ,om te vragen,
of jullie de reisverslagen en de fotós van het verre oosten , erafgedaan hebben .
Ik had deze opgeslagen en gewist ,ik kan ze n.l. niet
meer vinden.

Maar dit hoor ik wel een keer.

De fotós die ik nu zit te bekijken zijn weer even mooi
als de vorige.
En zeker ook jullie verhalen.

Maria en ik wensen jullie veel plezier goed weer ,
geen pech goede gezondheid ,
en tot een volgende keer

Henk en Maria Uit Valkenswaard.