Naar Portugal en Spanje-2010

Verder naar het oosten van de Algarve.

25-11-2010 Nationaal Park Ria de Formosa.
Voordat we van de camping vertrekken maken we een wandeling door het Natuurpark van Ria de Formosa, dat er pal naast ligt. Toen we hier in februari waren was het modderig en vloed. Nu is het zonnig en eb. Dat laatste zorgt er voor dat we schitterend zicht hebben op het drooggevallen gebied. Er wordt druk gewerkt: uit de modder wordt van alles omhoog gehaald; fietsjes en brommers staan er geparkeerd en bootjes liggen in het slik. Er zijn massa's watervogels te zien in de zoutwaterplassen: plevieren, strandlopers,grutto's. tureluurs en ruiters. Ook in het zoetwatermeer krioelt het van het leven. De meeuwen en eenden spetteren in het rond. We kunnen vanuit een observatiehutje alles rustig bespieden. We zien zowaar de zeldzame purperkoet tussen de rietpollen scharrelen. Na drie uur wandelen zijn we zeer tevreden met wat we allemaal hebben gezien. Ook veel verschillende zangvogels zijn in dit gebied te zien. Als we 's middags verder de kust in oostelijke richting vervolgen komen we uit op een mooi plekje vlak voor Santa Luzia. Er ligt een pontonbrug over het water die het strand (Praia do Barill) bereikbaar maakt. Op het laatste stuk door de duinen rijdt een klein treintje heen en weer voor wie niet lopen wil. Er zijn diverse eethuisjes en op de duinen zijn een heleboel ankers neergelegd ter herinnering aan de drukke vissershaven die hier ooit was.

26-11-2010 Tavira.
Als we wakker zijn is het inmiddels eb geworden en op het wad krioelt het van de watervogels die we vanuit de camper prachtig kunnen zien. Inmiddels is het gaan regenen. We rijden naar Tavira om te internetten en wat inkopen te doen. Dit stadje kennen we al; toch is het niet makkelijk een parkeerplaats voor de camper te vinden. Overal staan verbodsborden. Uiteindelijk kunnen we toch op een betaalde P terecht, vlak bij de vissershaven. Het blijft regenachtig en we brengen nog een tijdje door in het grote winkelcentrum van Continente. Via het dorpje Casela Velha, (met een leuk kerkje en oude stadsmuren), en Manta Rota (een grote camperparking met verbodsborden om er te kamperen) eindigen we vandaag in Praia de Altura. Een aardig plekje vlak bij het strand. We gaan er wel even kijken maar met dit weer is het niet echt leuk. Hopelijk morgen beter!

27-11-2010 Monte Gordo en Vila Real de Santo Antonio.
Niet echt veel beter nog.... We rijden eerst naar een straat iets verderop waar een vrije WIFI-zone is en we beantwoorden wat mail en skypen even met Tini en Mimi die in een kamer vol met Sinterklaaspakjes zitten, klaar voor het familiefeest. Verder zoeken we nog wat geocaches uit in deze hoek; twee in een natuurpark, een bij de vuurtoren, een in Castro Marim (de laatste stop voordat we Spanje ingaan) en een op het uiterste zuidoostelijke puntje van Portugal. Onderweg naar Vila Real wordt het droog en vinden al drie caches, stuk voor stuk op mooie plekjes. We doen boodschappen bij de Intermarché en gaan dan naar de camperplek aan de Rio Guadiana vlak bij waar een voetveer naar de overkant, naar Spanje afvaart. Als de zon bijna ondergaat komt ie nog even in volle glorie tevoorschijn en geeft een schitterend licht op Ayamonte aan de overkant van de rivier.

28-11-2010. Startproblemen en Castro Marim.
Vanmorgen wilde de motor voor de tweede keer niet starten. Aan de zon kon het niet liggen want die scheen weer volop. Dezelfde procedure als de vorige keer gevolgd: ANWB Nederland bellen, die waarschuwen Barcelona en van daaruit wordt de Portugese wegenwacht gebeld die komt helpen. Na twee uur was ie er. Even aansluiten en hup hij deed het weer. Misschien moet de accu vervangen worden? We proberen het maar weer. Het was dus al laat voordat we op pad konden. Tussen Vila Real de Santo Antonio en Castro Marim ligt een moerasgebied met zoutpannen en veel watervogels. We zijn er wezen kijken. Het was erg modderig maar we hebben ook een hele kolonie flamingo's gezien van vrij dicht bij. Daarna zijn we de camperplek van Castro Marim op gaan zoeken; hopelijk is de 16 kilometer die we hebben gereden voldoende voor de accu. In Castro Marim zijn we nog het oude en het nieuwe kasteel gaan bekijken en zijn we een rondje door het leuke stadje gewandeld. Dit zal waarschijnlijk de laatste dag in Portugal zijn. Al alles meezit gaan we morgen de brug van de Rio Guadiana over, die 2 kilometer verderop ligt en dan Spanje in.

Marietta

Hoi,

Jan is weer aardig opgeknapt. Ze denken dat het kwam door een insectenbeet. Hij had n.n. een enorme bult aan zijn elleboog. Misschien moet die nog operatief verwijderd worden.
Hier SNEEUWT het en het is enorm koud. Tja, gelukkig gaan we over 4 weken ook naar de zon.

Het concert van fanfare Dakar was erg leuk.
hierbij de link. Kun je naar het filmpje kijken.
Heel veel groetjes, Marietta

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Laura Timmers
Verzonden: wo 24-11-2010 12:31
Aan: Docenten
CC:
Onderwerp: filmpje Fanfare Dakar muziekproject groepen 6

Beste collega’s,

Hierbij een link naar een kort filmpje van het finale concert in het Parktheater afgelopen zondag gemaakt door Doornakkers TV (lokale TV):

Leuk voor iedereen die zondag niet kon komen kijken!

Groetjes, Laura.

-----
Geen virus gevonden in dit bericht.
Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
Versie: 10.0.1170 / Virusdatabase: 426/3277 - datum van uitgifte: 11/24/10

josephine

hallo Tineke en Nart,
Net terug van maand vakantie (Java,Bali,HK) hebben we jullie reisverslagen doorgelezen......dat doen jullie goed. Lekker lang weg uit het koude Nederland.
groeten van Andre en Josephine