Naar Portugal en Spanje-2010

De laatste week...

06-12-2010 Naar Castell de Ferro.
Het eerste dat we vandaag doen is naar de Lidl rijden en onze voorraadkast aanvullen. Via Almunecar en Salobreña rijden we naar playa de Carchuna. Bij een oud fort aan het kiezelstrand ligt een cache die we snel vinden. Tegen twaalven zijn we op camping Huerto Romero in Castell de Ferro. De camper van Co en Riet staat op het zelfde plekje als vorig jaar. We gaan er tegenover staan. Het weer is geweldig mooi. We lopen weer langs het strand naar het dorpje om brood te halen. We hebben heel wat bij te kletsen. Ze hebben een minder leuk verhaal: op een grote parkeerplaats in Zuid Frankrijk zijn ze midden in de nacht overvallen. Ze hebben de inbrekers van zich af weten te slaan en die zijn door hun gegil er van door gegaan zonder iets mee te kunnen nemen. Het was een hele toestand: grote ruit kapot, deur ontwricht en Riet haar handen kapot.
07-12-2010 Castell de Ferro.
We blijven een paar dagen hier voordat we aan de lange rit terug beginnen. Er liggen twee nieuwe geocaches, die we vandaag allebei vinden: een bij de ruïne van het kasteel, boven op de berg en een bij een parkeerplaats vanwaar je mooi zicht hebt op Castell en de kust.
We plannen alvast onze terugroute, Co heeft een paar bruikbare tips hiervoor.
De volgende twee dagen vliegen voorbij; we gaan met z'n vieren uit eten, leren 2 nieuwe kaartspelletjes en genieten van het mooie weer . De camping is net een grote tuin met aparte bomen en planten. 's Morgens en 's avonds strijken honderden spreeuwen neer in een grote naaldboom en geven een concert.
10-12-2010 Stuwmeer bij Cofrentes
We vertrekken om 9.00 uur en worden uitgezwaaid door Co en Riet. We kunnen goed opschieten op de A7,( de Via del Mediterráneo). Het weer is bewolkt met af en toe wat motregen. Tegen vieren komen we bij Cofrentes een groot stuwmeer voorbij. We rijden over een smalle weg door tot het eind. Daar is een mooi plekje voor de nacht te vinden. Er ligt hier een grote rondvaartboot waar je 's zomers een 30 km lange tocht over de rivier de Júcar kunt maken. 515 km staat er voor vandaag op de teller.
11-12-2010 Oloron-Ste-Marie (Frankrijk)
Al voor dat het helemaal licht is, zijn we op weg. Het is compleet windstil, daardoor hangt er in veel dalen waar we doorkomen mist en soms een dikke laag smog. We wisselen onze lege butaangasfles om voor een volle bij een Repsoltankstation en doen wat boodschappen bij de Aldi in Teruel. Langs de Via de Mujacar, de weg naar Zaragossa, zijn prachtige rotsformaties te zien en de vlaktes ertussen zijn kleurrijk In de buurt van Jaca komen de besneeuwde toppen van de Pyreneeën in zicht. Tijd om een dikke trui aan te trekken. We gaan door de 8,5 km lange Somporttunnel en komen in Frankrijk uit. Al gauw wordt het dan donker. De camperplaats die Co ons heeft aangeraden in Bedous kunnen we niet vinden. Dan besluiten we door te rijden naar de camping in Oloron-Ste-Marie. Die is dicht maar we parkeren naast de ingang en blijven hier vannacht. Beter dan een picknickplaats langs de weg. We zijn na 2 dagen 1100 kilometer dichter bij huis. Bijna op de helft.

12-12-2010 Argenton sur Creuse
Het was erg koud vannacht. Ook nu is het nog donker als we wegrijden na het gebruikelijke ontbijt. Als we een maal op de wat grotere wegen zijn, schiet het beter op. In Bergerac houden we een stop voor de lunch en wandelen een eindje langs de Dordogne. Vanaf Limoges hebben we de snelweg A20. Het is al bijna donker als we in Argenton sur Creuse aankomen. We halen Bourges niet vandaag, wat eigenlijk wel de bedoeling was. Dat is nog dik 100 km verder. Voordat we bij de pizzaboer op het pleintje waar we staan een pizza bestellen wandelen we het stadje even door en bekijken we de Creuse die hier vrij breed is. Het is 3 graden zien we bij de Farmacia, dus maar gauw de camper weer in, het kacheltje aan en een pizza eten. Na 3 dagen 1523 km afgelegd.
13-12-2010 Van Argenton s/Creuse naar huis.
Om iets over half 8 zijn we al op weg. De route gaat via Bourges en Gien over de D 951 naar Reims en dan over de D966 richting Brussel. We willen toch wel heel graag vandaag Waalre bereiken. Op de weg naar Maubeuge krijgen we door een passerende auto een steentje op de voorruit. Er zit een flinke buts in, geen sterretjes maar een putje van ong. 1 cm doorsnee. Om 17.00 uur is het donker en vlak voor de Belgische grens stropt het. Ze zijn de doorgaande weg aan het renoveren: afgesloten rijstroken, geen strepen op de weg en max 30 km. We doen er meer dan een uur over om Maubeuge door te komen. Dan is op de ringweg van Brussel een vrachtwagen met pech de oorzaak dat ook daar een enorme file staat. Even een hapje bij een wegrestaurant en tanken en dan weer door. 40 kilometer voor thuis begint het te sneeuwen, eerst natte sneeuw, dan bij Waalre moeten we langzamer rijden doordat daar de sneeuw blijft liggen. Na 14 uur onderweg en dik 700 kilometer op de dagteller zijn we weer veilig thuis....en wat is het hier koud!! Maar wat hebben we een geweldig mooie tijd in Portugal en Spanje gehad.

José Deeben

Hee Tineke en Nard,
Wederom mooie verhalen en foto's bij deze indrukwekkende reis. Ik lees ze met veel plezier!
En voor nu: welkom thuis weer,
Groeten,
José

Tineke en Nard

HOi Buurtjes !
Net gelezen dat jullie weer in Waalre zijn aangekomen. geweldig reis gehad ! maar dit hoef ik niet te vragen het ware geweldige fotós en verhalen
Weer welkom in het koude Nederland! Laat nog maar spoedig eens iets horen of kom langs in Valkenswaard
altijd welkom dat weet je .

Mocht je geen tijd hebben voor de feestdagen,dan een hele fije kerst , de beste wensen en een goede gezondheid voor 2011.

groetjes Henk en maria. gijsbers

Ton en Clara

Bedankt voor jullie mooie verhalen.
Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn zo voor de feestdagen.
Geniet ervan.
Groetjes Ton/Clara van Ekkendonk

co en riet

Fijn dat jullie weer heelhuids zijn thuisgekomen, fijne feestdagen en een geweldig 2011!