Naar Portugal en Spanje-2010

Algarve.

1. Van Zanbujeira do Mar via Ahenza do Mar naar Aljezur (Algarve)

We maken een aantal wandelingen langs deze schitterende en zeer rustige kust. Hoog over de kliffen zijn er prachtige vergezichten en het wemelt er van de vele verschillende planten en struiken. We zien zelfs ooievaarsnesten op de kliffen in zee; die moeten toch aardig stormvast zijn! We komen bij het huis van de beroemdste fado-zangeres van Portugal: Amalia Rodrigues. Ze woonde hier op deze afgelegen plek tot haar dood eind jaren 90. In Aljezur bekijken we het Moorse fort of wat daar van over is. Er is een internet, ook handig om weer wat berichten te lezen en te versturen. De 18e rijden we via een bergachtige landschap naar Sagres. We komen nu waar eind februari dit jaar ook waren. Toen was het weer bar en boos, nu is het geweldig. Er is echter nog genoeg wat we niet hebben gezien. We blijven een nachtje op de camping van Sagres; het is hoog tijd voor wasbeurten, accu's opladen en water tanken.

19-11-2010. Van Sagres naar Lagos.

Het is maar 20 kilometer, maar genoeg te zien onderweg aan de stranden en op de hoge kliffen. Bij een van de afdalinkjes glijd ik onderuit en beland tussen de prikstruiken. Niks bezeerd verder alleen een stuk of tien prikkers in mijn been, die ik er 'afveeg'. Nu zitten dus de kleine uiteindjes er nog in; dat wordt peuteren! In Lagos zoeken we de parkeerplaats van de vorige keer op, bij de jachthaven; Er staan nu parkeermeters, maar in de winter is het tussen 19.00 en 09.00 uur gratis. We gaan dan eindelijk dat mooie houten kastje kopen met de keramiek laatjes erin en we slenteren wat door de rest van het centrum. Er zijn veel restaurantjes en cafeetjes open en overal om ons heen horen we engels. Deze streek is erg geliefd bij de Britten.

20-11-2010. Naar Portimão.

Via een cache komen we bij een schitterend stuk deltagebied bij de monding van de Rio de Alvor. Het is een vreselijke modderweg er naar toe (het heeft hier blijkbaar vannacht flink geregend). Ook de wandelroute over een dijkje ligt vol met slijk. Maar we zien veel watervogels die hier overwinteren: flamingo's, steltkluten, dodaars, aalscholvers, scholeksters en nog andere strandlopers. Weer terug bij de camper, zijn we eerst een tijd bezig om de wandelschoenen van de dikke slijklaag te ontdoen. We rijden via het (nu) leuke en rustige dorp Alvor naar Praia de Rocha (mooie rotsformaties aan zee) en de jachthaven van Portimão. Vanaf een oude burcht is mooi zicht op de haven en de rest van de kustlijn zowel naar het oosten als naar het westen. We gaan dan terug naar Praia de Rocha waar een goede camperplek is om te overnachten.

21-11-2010 Praia de Marinha.

We leggen vandaag maar een klein stukje af omdat we bij elke 'Praia' en vuurtoren even stoppen om te kijken en te wandelen. We verbazen ons over de pracht van de kalksteenformaties hier. Het karstgebied is schitterend. Grote rotsen in zee, grotten en zgn. 'sinkholes' die in verbinding staan met de zee. Er loopt een wandelroute bovenlangs waarbij je steeds zicht hebt op een groot stuk van de kust. Regelmatig kun je afdalen naar kleine verlaten strandjes; de zee is hier erg rustig. We overnachten bij Praia de Marinha. We moeten er even aan wennen dat we zon niet meer in zee zien verdwijnen; we zijn nu immers aan de zuidkust.

22-10-2010 Quarteira.

Vandaag gaat onze route verder richting Faro. We maken een stop bij Armacão de Pera. Hier waren we de vorige keer ook, maar nu bekijken we ook het centrum dat niet onaardig is. Er is een oude vissershaven en een groot watergebied waar veel watervogels te zien zijn. Dan houden de rotsen op en is er alleen nog maar strand. Albufeira gaan we door (niks anders dan appartementen, hotels en hoge flatgebouwen). Net voorbij Albufeira, bij Praia da Falésia begint dan ineens weer een verrassend stukje rotskust: rood en wit gekleurd met vreemde uitgesleten gleuven. Heel mooi om te zien. We rijden vervolgens door naar Quarteira waar een camperparking is vlak bij het strand. Er staan al een stuk of 20 campers. We komen er aan als het al bijna donker is. Het was alweer een schitterende zonnige dag.

23-11-2010. Quarteira

We blijven nog een dagje hier. Het regent af en toe zodat we toch een gedeelte van de ochtend binnen zitten. ‘s Middags gaan we het aardige centrum en het strand bekijken. We wandelen wat kilometers naar een kleine lagune en worden dan toch weer verrast door een flinke bui. Even later zien we de zon weer. De volgende ochtend bezoeken we eerst de grote markt voordat we doorrijden naar Faro.

24-11-2010 Naar Olhão

Faro heeft een lang, smal schiereiland voor de kust liggen. Via een smalle brug kom je er. We maken een wandeling zover als de houten loopbrug gaat. Daarna is er alleen nog maar zand. Er staan hier nog oude, vervallen (vissers)huisjes; de meeste zijn nog bewoond. Aan de overkant zien we Faro en het vliegveld liggen.

Omdat we de accu weer moeten opladen (gisteravond moesten we het met de gaslamp doen) gaan we naar de camping van Olhão. Die ligt vlak bij het natuurgebied Rio de Formosa. We waren daar de vorige keer ook en we willen er nog een keer gaan wandelen.

henk en maria gijsbers

hallo buurtjes,
met jullie gaat alles goed zo te lezen en te zien op de prachtige fotós.
De terug reis is nog niet gepland zo te lezen .
Mocht je weer thuis zijn dan laat het maar eens horen dan komen we graag weer een keertje naar Waalre,
en omgekeerd jullie naar valkenswaard

Heel veel groetjes en tot ziens

Henk en Maria.