Naar Portugal en Spanje-2010

Andalusië

29-10-2010. Isla Cristina
Vandaag hebben we Portugal verlaten in de stromende regen. Omdat de was zich al weer aardig heeft opgestapeld en het tijd wordt om de huishoudaccu op te laden rijden we naar camping Giralda in Isla Cristina. Het is maar 25 kilometer verder. Ook daar regent het! Ik draai 2 keer de was en de droger en dan komt de zon te voorschijn en wordt het droog. We internetten een tijdje: de voorspellingen voor de komende 2 weken zien er niet zo goed uit. Afwisselend zon en bewolking en de minimumtemperatuur zakt onder de 10 graden. Tijd om voor het eerst tijdens deze trip ons kacheltje te gaan gebruiken.

30-11-2010 Naar Huelva.
Nadat we de camping hebben verlaten (de zon schijnt),rijden we via Rompido, die 2 vuurtorens heeft en een groot breed strand richting Lepe. Net daar voorbij vinden we een grote Carrefour waar we wat boodschappen doen. De zaak is al helemaal in kerstsfeer compleet met achtergrondmuziek. We rijden de kust langs tot aan Punta Umbria en wandelen daar even over de boulevard. Hier moeten we in noordelijke richting naar Huelva want daar is de brug over de rivier. Halverwege zien we een afslag naar salina's en een natuurpark dus daar gaan we kijken. We vinden een waterplas vol met allerlei soorten eenden en een observatiehut richting de moerassen, waar van alles rondscharrelt. We worden even overvallen door een flinke bui maar even later zien we de regenboog en schijnt de zon weer. We rijden Huelva door en parkeren voor de nacht bij het standbeeld van Columbus, die hiervandaan in 1492 voor het eerst richting Amerika vertrok.

01-12-2010 t/m 04-12-2010: Chipiona.
Van Huelva willen we onder Sevilla doorrijden naar Sanlucar. Volgens de kaart moet er een veerpont zijn over de Guadalquivir. Na lang zoeken vinden we die eindelijk. Er is nergens ook maar een bordje te vinden dat in die richting wees! We rijden door tuinbouwgebied eerst naar Sanlucar de Barrameda. We doen dan wat boodschappen en bellen naar Wil en Meindert dat we in de buurt zijn. We moeten onmiddellijk komen. We parkeren voor hun huis in Chipiona en worden hartelijk ontvangen, natuurlijk met ...sherry! We hebben heel wat verhalen te vertellen. 's Avonds gaan we tapa's eten in een restaurantje vlakbij.
De volgende ochtend heeft Wil Spaanse les en neemt Meindert ons op sleeptouw; eerst over het strand en daarna via de boulevard het stadje door. We bekijken de 2 kerken, de vuurtoren, het kasteel en wat de stad nog meer te bieden heeft. Natuurlijk moeten we even een opwarmertje nemen in een van de vele sherrybodega's van Chipiona. We kopen verse vis op de markt en Meindert kookt een heerlijk potje. 's Avonds wordt de laptop waar ze al maanden problemen mee hebben naar een expert gebracht. We spelen daarna een paar potjes domino. (Meindert wint de meeste). Vrijdag gaan we met z'n tweeën op pad; we gaan nu ook de haven bekijken en in de verkeersvrije hoofdstraat rusten we uit op een terrasje in de zon. 's Middags lijkt de laptop naar behoren te werken, dus er wordt meteen gemaild naar familie en vrienden in Nederland. Er begint vandaag een Tapa-feest in het centrum en om 21.00 uur wandelen we daar naar toe. Een flinke tippel en het is behoorlijk koud. Halverwege komt Nart er achter dat hij het fototoestel is vergeten maar hij gaat niet terug om het te halen. Er is een klein publiek voor de dansoptredens en de tapa's; de meeste mensen vinden het waarschijnlijk te koud. Op weg naar huis komen we een Belg en een Engelsman tegen die op zoek zijn naar een jazzcafé. Meindert weet waar het is, maar het is gesloten. Dan nemen we nog wat afzakkertjes in een café dat wel open is. De twee blijken zeilers te zijn, elk op hun eigen boot, en zijn aan een rondje wereldbol bezig. Ze hebben heel wat te vertellen. Als we eindelijk thuis zijn blijkt het al over tweeën te zijn!
Tien uur de volgende ochtend zijn we kant en klaar om te vertrekken. We nemen afscheid van Wil en Meindert, een laatste foto en ....alweer de accu leeg! Via de reeds bekende procedure wordt de ANWB en de Spaanse wegenwacht gebeld die een dik uur later op de stoep staat. Even de klemmen erop en ja hij doet het weer. We willen niet nog een keer zo komen te staan en besluiten een nieuwe accu te kopen. Gelukkig kunnen we nog net voor half twee bij een servicebedrijf terecht. Om twee uur dus op weg richting Ronda, in de bergen. De weg neemt meer tijd dan we dachten, dus als we rond half 5 bij Grazalema ( Ronda is nog 35 km verder) zijn, komen we op een mooi plekje waar nog een aantal campers staan. De uitzichten zijn hier spectaculair! Woeste kalkstenen bergen afgewisseld met grote delen begroeid met de Pinsapo (de zeldzame Spaanse den) en steen-en kurkeiken. Hier blijven we vannacht. Morgen gaan we het dorp zelf bekijken.

5-12- 2010. Ronda en verder naar Cabopino.
Het is afwisselend buiig en zonnig. We wandelen Grazalema door, een heel mooi dorpje en dan rijden we door naar Ronda, een smalle kronkelweg door de bergen. Halverwege rijdt een Spaans busje onze buitenspiegel eraf. We plakken hem provisorisch vast. Ronda is een grotere stad dan we gedacht hadden. We lopen eerst door het nieuwe gedeelte, bewonderen de stierenvechterarena, het uitzicht vanaf de 'balkons' diep het dal in en gaan dan de 18e eeuwse brug (Puento Nuevo) over die de diepe kloof (El Tajo) overspant en toegang geeft tot de oude Moorse stad. Er is een kasteel, een mooie kerk en een plein waar een middeleeuws aandoende markt is. We kopen er verse kwarktaart en op de terugweg zien we de andere kant van de brug. Tegen vieren gaan we via een brede maar zeer kronkelige weg richting de kust van de Costa del Sol, om vervolgens richting Malaga re rijden. Bij Puerto Cabopino, net voor Fuengirola, vinden we het genoeg voor vandaag. We waren hier al eerder, een mooi plekje om te overnachten, pal aan het strand en bij een natuurgebied waar gewandeld kan worden.

06-12-2010. Fragiliana en Nerja.
We willen eerst boodschappen doen maar de supermarkten zijn allemaal dicht. 6 december is hier een nationale feestdag en bijna iedereen is vrij. Via de kustroute rijden we een bekende weg: de N-340. Bij Nerja slaan we af naar Frigiliana,(de bergen in), volgens Wil een prachtig oud dorpje. Inderdaad: de witte huisjes lijken tegen de berghelling aangeplakt en het (autovrije) oude gedeelte met veel trapjes en smalle straatjes vol planten en bloemen is heel schilderachtig. We besluiten dan naar Nerja te gaan. We kennen het grote plein waar geparkeerd kan worden. We lopen nog een keer naar het 'Balkon van Europa'. De meeste winkels zijn dicht dus. We strijken neer op een terrasje in de zon en lezen de (netgekochte) krant. De weersverwachting voor deze kant zien er goed uit, maar we moeten zo langzamerhand gaan beslissen welke route we terug nemen.

jan de wal

sneeuw en ijzel hier, kijk maar goed uit op de terugweg!! groetjes uit Dussen