Naar Portugal en Spanje-2010

Van Noord Spanje naar Portugal

5-10-2010. Ameyugo - Palenzuela - Palencia.
We zien tijdens het ontbijt van ca 8.30 de zon opkomen. Met 1726 km achter de rug rijden we om 9.15 bij Ameyugo de snelweg weer op. Het landschap is geel, glooiend, de korenvelden kaal geschoren, de zonnebloemen bruin en nog op het land.
Tegen 12 uur zoeken we een cache bij de Très Colossos in het mooie dorpje Palenzuela. Daar staan ook 3 kerken, waarvan de grootste gerestaureerd wordt. Iets verderop rechts vinden we die Colossos, de resten van een 'palacio' zoals een vrouw ons vertelt. Het is uit leem en gaten opgetrokken in de stijl die we kennen van zuidelijke Saharalanden.
We rijden door naar Palencia. Onderweg zien we enorme aantallen windmolens op de heuvelruggen. 2x passeren we heel lange opleggers met één wiek van zo'n moderne molen.
De camperplaats in Palencia vinden we heel gemakkelijk door de vele bordjes die er heen wijzen.
We zetten Zippy weg en beginnen om 13 uur aan de wandeling door de stad. Eerst zoeken we een internetzaakje op om de eerste verhalen en foto's op het reislog te zetten. We bekijken de mooie gebouwen en de kathedraal en wandelen even naar een Mercadonna voor wat boodschappen. In de loop van de avond stroomt de parking aardig vol met vooral Franse campers die in konvooi richting Marokko gaan.

6-10-2010. Palencia - Valladolid - Salamanca.
Om10 uur uit Palencia weg.
Eerst naar Valladolid, waar we zo'n anderhalf uur door het centrum van de stad wandelen. Vooral de mooi gebeeldhouwde façade van de San Pablo kerk is indrukwekkend. Ook hier weer een uit de kluiten gewassen kathedraal met de aangrenzende Colegio de San Gregorio.
We rijden naar Simancas voor twee caches.De eerste bij het Archivo General vinden we simpel. We lopen door het heel aardige dorp naar het uitzichtpunt, waar schitterend zicht is op de brug over de Rio Pisuerga. De cache laten we zitten, omdat daar de plaatselijke jeugd zich heeft verzameld.
Het landschap wordt steeds vlakker tot we alleen nog maar heuvels in de verte zien. Alles is dor en geel geschroeid door de zon, die overigens ook vandaag zijn best doet.
We stoppen voor een klein rondje door Tordesillas aan de Duero. Hier maakten Spanje en Portugal in de Casas de Tratado in 1494 afspraken om Zuid Amerika te verdelen. (Spanje kreeg alles behalve Brazilië).
Dan gaat het door naar naar Salamanca, waar we willen overnachten. Aan de Rio Tormes vinden we een mooie plek. We hebben er zicht op de kathedralen aan de andere kant van de rivier.

7-10-2010. Salamanca - La Alberca.
‘s Morgens gaan we vanaf een uur of 10 Salamanca's oude stad in tot ca half drie.Op het grote plein in het centrum gaat een manifestatie plaatsvinden rondom het Spaanse elftal dat zich gaat presenteren en morgen tegen Litauwen moet spelen voor de kwalificatie voor het E.K. Nadat we wat boodschappen hebben ingeslagen beginnen we aan een bijzonder aantrekkelijke rit naar La Alberca. Aanvankelijk nog door licht glooiend landschap met het al lang bekende verdorde gras.
We zien enkele vale gieren boven ons cirkelen.
Wat later rijden we door uitgestrekte bossen met zeer veel tamme kastanjes. Al gauw zitten we in de bergen.
Onderweg stappen we even uit bij de Mirador de la Cabra. Met een mooi uitzicht over de brede dalen.
Dan is het nog maar een kwartier naar La Alberca. Zo op het eerste gezicht een heel aardig dorp. We rijden naar de Casa del Parque dat een grote parking heeft met 10 aparte plaatsen voor campers met voorzieningen.

8-10-2010. La Alberca.
‘s Morgens regent het nog evennet als vannacht. We lopen het dorp in om dat te gaan verkennen. Zeer de moeite waard met huizen in een eigen vakwerkstijl. Dikwijls los opeen gestapelde keien in een raamwerk van houten balken. Meestal afgesmeerd met het een of ander pleisterwerk, maar soms ook niet! De straten zijn bezet met grote keien en soms met twee rijen betonblokken om auto's er comfortabeler over te kunnen laten rijden. Overal zien we slagerijen, waar de Iberische hammen worden verkocht en wat souvenirwinkels
Het 2,5 km lange wandelingetje doen wij na de lunch.
Borden vertellen ons dat er hier vossen, boskatten, otters en wolven zijn. Onderweg hebben we goed zicht op de verderop gelegen bergen met de Peña de Francia als speciale aandachtstrekker. Daar willen we morgen overheen rijden!

9-10-2010. La Alberca (Spanje) - Guarda (Portugal).
Het heeft de hele nacht gigantisch gestormd en geregend, maar gelukkig is het 's morgens weer droog. We rijden naar La Peña de Francia en het klooster daar. Dat is een spectaculaire rit van een hoogte van 1000 m naar 1700m en de wolken in. We bekijken het klooster met de sober ingerichte en sfeervolle kerk, en de grotkapel. Minstens even belangrijk voor ons is het uitzicht vanaf deze bergtop. Zo af en toe waait de harde wind gaten in de mist en kan er snel een plaatje worden geschoten.
We rijden dan aan de andere kant van de berg weer naar beneden in de richting van Portugal. In Ciudad Rodrigo zetten we de camper net achter de markt neer en beginnen aan de 2,5 km wandeling over de stadsmuur. Het eerste deel is nog niet zo bijzonder, maar dan krijgen we al een goede kijk op het mooie stadje. Heel aardig is ook het centrale plein met de gemeentehuis..
Na 2290 km gaat het om 16.30 Portugal in, waarmee we één uur tijd terug krijgen. Het is 15.30 dus.
We vinden 2 caches bij het station van het Portugese grensstadje Vilar Formoso.
We gaan door naar opnieuw een hoogtepunt van deze reis: Het dorpje Castelo Mendo. Dat lijkt echt in de middeleeuwen te zijn blijven steken. Nu niet alleen door de heel oude huisjes en andere bouwsels, maar ook de oude dames van het dorp die geheel in het zwart lopen.
We bewonderen het dorp en de kasteelruïne. We besluiten de camperplaats in Guarda op te zoeken om daar te overnachten.

Willy & Phil

How wonderful to see all those places while you can, as a matter- of- fact, I have been going on google to find some places in Spain and Portugal, our son Len showed me how to do that so I can follow and some photos were you two have been.
all is semi okay here for awhile
Take care
Love Willy & Phil