Naar Portugal en Spanje-2010

Van Guarda naar de westkust.

10-10-10 Van Guarda naar camping 'Chave grande' in Casfeires.

Na een zeer rustige nacht op een levensgrote parking bij een sportcentrum net buiten het centrum van Guarda rijden we op deze vroege zondagochtend naar het historische centrum om de kathedraal en wat ander moois te bekijken. We kunnen vlakbij parkeren; de kathedraal is groot, grijs en dicht. Een andere kerk, de 17e eeuwse Miseacordia ziet er van buiten mooi uit maar zit stampvol met gelovigen dus die laten we even liggen. De São Vicentekerk heeft 16 azulejo-panelen over het leven van Christus. Heel onverwacht lopen we tegen een spiksplinter-nieuw super-modern winkelcentrum aan, dat we natuurlijk even binnengaan. Het is net voor 10-en. We moeten nog even wennen aan dat uur tijdsverschil! Omdat het hoog tijd wordt voor een wasbeurt willen we naar de camping in Celorico da Beira gaan. Het valt niet mee om op onze route campings te vinden die ook na 30/9 nog open zijn. Helaas is deze camping er niet meer. Dan maar wat verder rijden en naar camping 'Chave grande' in Casfreires waar we toch ook een wandeling willen maken. Die is gelukkig wel open; hij wordt gerund door een Nederlands stel (Theo en Charlotte) dat hier in 2004 is begonnen. Van november tot april wel gesloten; ze zijn dan in Nederland. We worden welkom geheten met een drankje en we kletsen heel wat af. Ik kan hier internetten dus de foto's en verhalen worden op het reislog gezet. Er zijn maar weinig andere gasten. Wat Nederlanders en Engelsen. We blijven hier wat langer als het weer goed blijft. Lekker wandelen en uitrusten.

11-10-2010 Wandeling

Het weer is nog steeds prima. We maken vandaag een 11 km lange wandeling in de omgeving die over de top van een berg gaat waar een kapel staat, Santa Barbara. We moeten rode stippen en pijlen volgen, af en toe is het even zoeken doordat alles zo snel weer begroeid is. Boven hebben we een weids uitzicht op de Sera Estrela een hoge bergrug en het dal ervoor met veel wijnbouw. Wat een rust hier! De rest van de middag brengen we door op het terrasje bij de bar en kletsen wat met andere gasten en Theo en Charlotte.

12-10-2010 Vandaag wordt Feija, onze kleindochter 1 jaar!!

En wij gaan weer een eindje verderop kijken. Eerst naar Viseu. Zowel de parking, de straatjes als de kathedraal zijn nogal rommelig. Op de grote parkeerplaats staan geen vakken getekend dus alles staat kris-kras door elkaar. In de smalle straatjes naar boven is het een mix van allerlei winkeltjes; trouwjurken, tapijten, ijzerwaren, kleding, snuisterijen, van alles is er te koop. Dan de Sé: een mengeling van verschillende bouwstijlen, romaans, gotisch, barok , azulejos en manuelino, koorstoelen met Chinese motieven en een modern altaar van graniet en staal. De Igreja de Misericordia ertegenover staat voor 2/3 deel in de steigers.

We rijden via het ongerepte dal van de rivier de Vouga naar Aveiro en vinden een mooi plekje aan een van de kanalen. Venetiaans aandoende boten varen er toeristen rond en de stad staat vol met prachtige oude en nieuwe gebouwen. De omgeving is ook zeer de moeite van het bekijken waard: er zijn grote rijstvelden, zoutpannen en er wordt nog ouderwets zeewier binnengehaald voor de bemesting van het land. Morgen gaan we daar wat in rondwandelen en toeren door om de lagune heen te rijden. Er ligt ook een natuurreservaat waar veel vogels te vinden zijn.

13-10-2010 Zus Alice is vandaag jarig ze viert dit al snorkend in Egypte...PROFICIAT! Ook nicht Carolien in Denemarken: Van Harte!

Al vroeg zijn we in Salreu een dorp 15 km ten noorden van Aveiro waar een 'trail'is uitgezet door het deltagebied hier, een waar vogelparadijs van zowel stand- als trekvogels. Een wandeling van 8 kilometer begint bij het bezoekerscentrum (pas nieuw maar nu wel gesloten). Onderweg staan veel informatieborden over het dieren en plantenleven. Het is een schitterende tocht door dit gebied waar voornamelijk rijst verbouwd werd (de velden staan er nog vol mee) en waar sloten en sluisjes zijn aangelegd t.b.v. de waterbeheersing. We zien veel ooievaars, soorten reigers, groenlingen, rietzangers, spreeuwen en we horen er nog meer. Er zitten kikkers, en libelles en vlinders fladderen om ons heen.

Via Murtosa rijden we daarna om de lagune heen en komen op de landtong voor Aveiro waar een kilometers lang zandstrand is. Bij het Natuurreservaat São Jacinto pikken we alvast een folder op. Morgen gaan we hier door het bosgebied een wandeling maken. Iets verderop bij de strandparking zetten we onze camper neer. Genoeg voor vandaag. We bekijken het uitgestorven brede strand met de gesloten strandtent, de wilde zee en de lage duinen. Ook het eethuisje naast de parkeerplaats is dicht. Ons maakt het niet uit, de zon schijnt tot we hem tegen zevenen in de zee zien zakken.

14-10-2010. São Jacinto - Costa Nova.

De dag begint in vrij dichte nevels, maar die trekken gelukkig snel op. We zijn om half 10 in het park en wandelen de rode route door een schitterend stuk natuur. De stukken met hoge dennenbomen zijn vergeven van zangvogels als koolmezen, vinken, roodborstjes, zangers of zo iets. Helaas zitten ze doorgaans te hoog en verstopt. De paden kronkelen zich tussen de bomen en struiken door. Na 3 kwartier komen we door open landschap en de duinen aan zee.

Door een bos lopen we dan naar de Pateira Observatório. Daar worden we tot absolute stilte gemaand door een bord. En inderdaad als we even later de hut binnenlopen is het 'lawaai' van het lopen op een planken vloer al te veel. De eenden stuiven acuut weg en landen een halve vijver verderop.

We zien Wilde eenden, Wintertalingen en Smienten, één Dodaars en één Blauwe reiger.

Dan gaat het via een andere route door vrij open landschap en opnieuw bos weer naar de ingang terug. Kwart voor een zijn we weer bij de ingang van het park. Sinds augustus is er een nieuwe veerdienst naar Barra; nu hoeven we niet 60 km om te rijden. We gaan via Gafanha en steken een moderne brug over voor de laatste paar kilometers naar een camperplek in Costa Nova. We maken een wandeling over een plankier dat op de duintoppen ligt. Op zee is nu niet zo veel te zien vanwege mist. We steken vervolgens het dorp dwars door naar het strandmeer aan de andere kant. Daar zien we de beroemde vissershuizen, die gestreept geschilderd zijn. Dit is een alleraardigst vakantiedorpje.

Op de camperplaats zijn intussen diverse nieuwe campers binnengekomen. Het is weer goed slapen met een ruisende zee op de achtergrond.

15-10-2010. Costa Nova - Praia de Mira - Sangalhos.

We vervolgen onze tocht langs zee nog een eind zuidwaarts. Bij Praia Areão hebben vissers net met een tractor visnetten naar binnen gehaald. En daar is blijkbaar veel van de vangst op het strand blijven liggen en er zijn dan ook honderden meeuwen aan het rondvliegen.

Even later zien we zo'n tractor een boot het water in duwen. Die moet dan nog de branding door. Dat gaat met veel gespetter gepaard. Achter het duin zien we de schuur die vroeger bestemd was voor de ossen. Die moesten toen de netten binnenhalen, maar dat is nu verleden tijd. We komen langs Poço da Cruz. We gaan daar naar het strand voor een cache op een pier van lompe rotsblokken, die het zand van het strand moet vasthouden. Daar ligt die cache. We zoeken tevergeefs in de ontelbare holtes.

Wat later komen we in Praia de Mira aan het Barrinha-meer. We zien er in eerste instantie massa's meerkoeten. Het opzoeken van een cache daar mondt uit in een tour over boardwalks (hier letterlijk omdat de loopbruggen zijn bespijkerd met grote houten platen) het hele meer rond. De cache vinden we bij een bankje. Iets verder staat een observatietoren. Daar zijn weer meerkoeten te zien met massa's meeuwen, enkele Blauwe en Kleine zilverreigers en één aalscholver. Tegen de oevers van het meer liggen waanzinnige hoeveelheden waterhyacinten. In bloei. We zoeken de camperplaats in Salganhos op, een eindje het binnenland in, omdat het van daar niet te ver naar het Buçaco-park is, dat we morgen willen gaan bezoeken. Deze camperparking is spiksplinternieuw met goede voorzieningen. Er ligt zelfs een hoogomheinde tennisbaan naast. Een net hangt er nog niet. We zijn de enige gasten hier vannacht.