Naar Portugal en Spanje-2010

Van Batalha naar Castello de Vide.

21-10-2010. Batalha - Fatima - Tomar - Vila Nova de Barquinhas.
Na gisteren een min of meer noodzakelijke rustdag, vandaag dan eindelijk het klooster in Batalha van binnen bekeken. Het is verbazingwekkend. Aan deze dominicaanse abdij, een meesterwerk van Portugese Gotiek, werd in 1388 begonnen en er is in de twee eeuwen daarna steeds door andere architecten in opdracht van opeenvolgende koningen aan gewerkt. Overal zijn ragfijne torentjes, pinakels, vensters en kapellen. Geen steen is onbewerkt. In 1557 werd de bouw gestopt en het laatste mausoleum is nooit afgemaakt; er zit geen dak op en de torens zijn maar half. We lopen er een anderhalf uur rond en vallen van de ene verbazing in de andere. De Capitoolgids geeft een duidelijke uitleg en dat maakt dit bezoek extra interessant.
Dan gaan we weer een eindje verder. Het gaat landinwaarts, eerst naar Fatima. Dat is weer van een andere orde. De bekende bedevaartplaats, vergelijkbaar met Lourdes en Santiago trekt bussen vol met toeristen en gelovigen. Er wordt om 12 uur een dienst gehouden in de Verschijningskapel op de plaats waar in 1917 3 herderskinderen een Mariaverschijning zagen. Een half jaar daarna kwamen er al 70.000 mensen naar die plek toe. Er is een hoek waar kaarsen en allerlei lichaamsdelen van was worden geofferd. Het plein voor de kerk is 2 maal zo groot als het St.Pietersplein In Rome. Tegenover de kerk ligt een samenkomstruimte die plaats biedt aan duizenden bedevaartgangers en onder het plein zijn nog eens een aantal kapellen en expositieruimtes. Mensen leggen een bepaalde afstand af op hun knieën om gunsten af te smeken, beloftes in te lossen of om boete te doen. Er zijn nu enkele honderden bezoekers maar door de immense ruimte kun je het nauwelijks druk noemen. We rijden door naar Tomar en bezoeken daar de enorm grote kruisridderburcht (Tempeliers) boven op de berg. Ook hier lopen we weer met open mond alles te bekijken. Heel apart is de kloosterkerk met het achthoekige heiligdom in het midden. Er zijn een aantal kloosterhoven en alles is gemaakt in de z.g.n.'manuelino-stijl'.
Omdat er op de parking waar campers kunnen staan nu een grote kermis aan de gang is rijden we voor de nacht door naar Vila Nova de Barquinhas en vinden aan de rivier de Taag een prima rustige plek in een groot park. Deze avond zien we de zon in de rivier zakken!

22-10-2010. Vila Nova de Barquinhas - Abrantes.
Vandaag is Abrantes ons doel. Onderweg erheen stoppen we nog bij kasteel 'Almourol', het ligt op een piepklein eilandje in de rivier de Taag. Als we in Abrantes zijn aangekomen rijden we eerst naar het infokantoor. We moeten eerst een wasserette zien te vinden want dat is hard nodig. Bij de 'Pingo Doce', een grote supermarktketen vinden we die. Morgen klaar. Dan op zoek naar internet om weer wat verhalen en foto's te versturen en de mail te bekijken. Dan kost even tijd maar uiteindelijk kunnen we bij een restaurant het web op. Daarna zoeken we het park op waar de camperplaats is. Ook dit ligt weer aan de Taag en ziet er prima uit. We maken nog een wandeling langs de rivier.

23-10-2010. Abrantes -Castelo de Vide.
Omdat de was pas na 12 uur klaar is gebruiken we de tijd ervoor om Abrantes te bekijken. We maken een rondwandeling door het stadje dat op een heuvel ligt met een kasteel op de top. We hebben een schitterend zicht op de omgeving en als we boven op de toren staan zien we de nevels die nog in het dal van de Taag hingen, langzaam oplossen in de zon. We dwalen nog wat door de kleine straatjes en gaan dan naar de Pingo voor boodschappen en de was. Alles is zelfs gestreken! Na de lunch gaan we verder in de richting van de provincie Alentejo. Het is een bergachtig gebied met schitterende kleine stadjes hoog op de heuvels. We zetten de camper op de P neer en gaan het stadje verkennen en voor de 2e keer vandaag beklimmen we de toren van een burcht. Deze heeft zelfs kleine huisjes binnen de kasteelmuren staan. Er is weer een prachtig ver uitzicht over de bergen in de omgeving, om stil van te worden. Het Parque da Serra de São Mamede is een natuurreservaat bij uitstek geschikt om wandelingen te maken. Het is een bosrijk gebied. We rusten wat uit op een terrasje op het centrale plein met een wijntje ( 43 cent) en schrijven wat kaartjes voor toekomstige jarigen. En dan is er weer een schitterende dag voorbij.