Naar Portugal en Spanje-2010

Naar de kust en dan verder naar het zuiden

29-10-2010: Even Spanje in en dan naar Évora
Vandaag rijden we even Spanje in om onze (nagenoeg lege) gasfles om te ruilen. Het is maar 7 km naar de grens en dan nog 4 naar het eerst stadje, waar we verwachten een Repsoltankstation te vinden. Inderdaad loopt alles zoals we verwacht hadden. We kunnen er zelfs onze toilet legen. We tanken ook nog maar even vol, scheelt toch weer 15 cent/liter met Portugal. Dan rijden we naar Évora. Het had vannacht al aardig gewaaid en het kortebroeken-topjesweer is over; het is nogal bewolkt, slechts af en toe laat de zon zich zien. Bij een groot winkelcentrum doen we boodschappen en als we Évora inrijden begint het te plenzen. We zoeken een parking en gaan eerst maar eens lunchen. Het is bijna droog als we opstappen maar nog geen 100 meter verder barst alweer een nieuwe bui los. Terug dan maar we hebben geen zin in een nat pak. Na een uurtje wachten regent het nog steeds en we besluiten naar de camping vlakbij te rijden; daar kunnen we tenminste internetten. Het blijft regenachtig en we zien dat ook morgen en overmorgen nog buien worden verwacht. Ook aan de kust is het niet anders, dus dan toch maar morgen met plu en regenjas het centrum in.

30-10-2010 Évora in de regen.
Vandaag Évora bekeken nadat we de camper op een grote rustige parking net buiten de stadmuur hebben gezet. Regenjassen aan en plu mee en de onderwatercamera. We volgen de route van de stadswandeling uit de Voetwijzergids. Die komt langs alle mooie en interssante plekjes zoals de stadsmuren met z'n kantelen, het aquaduct waar op sommige plaatsen huisjes tussen de pijlers zijn gebouwd, de kathedraal, het centrale plein met de galerijwinkels, kerk en fontein en het museum. Omdat het tegen die tijd weer met bakken uit de lucht komt bekijken we op ons gemak alle mooie archeologische en schilderkunst daar. Het is een grote collectie met werken uit Vlaanderen, Nederland, Italië en Portugal. Vooral de primitieve stijl is interssant. Naast het museum staat een restant van een Romeinse tempel uit de 2e eeuw. In de Igreja de Franciscus zijn mooie altaren te bewonderen en er is ook een lugubere 'knekelkapel', gebouwd in 17e eeuw door monniken die de wanden met botten en schedels van 5000 skeletten hebben bekleed. Alweer een plensbui drijft ons een cafetaría in. Als het weer wat opklaart kuieren we terug naar de camper; het was ondanks alle nattigheid zeer de moeite waard.

31-10-2010.Myrthe is vandaag jarig:PROFICIAT!!! Naar Alcobaça.
Richting de kust gaan we weer. Een bezoekje aan Coruche, waar we naar boven klimmen en de kapel bekijken waar ook honderden portretfoto's hangen van jonge soldaten die voor het vaderland moesten vechten in Angola en Moçambique. Dan komt Santarém. Een mooie markthal, rondom met azulejos bekleed en een paar kerken,waarvan er vandaag,( zondag nb) geen een van binnen te bezichtigen is. Als we bij een uitzichtpunt over de Taag en de omringende vlaktes zijn begint het weer eens te plenzen. We rijden door naar Alcobaça, waarbij we onderweg afwisselend stralende zon en hoosbuien hebben. Op een grote parking vlak bij het klooster vinden we een plekje voor de nacht. 's Avonds gaan we een hapje eten in een klein restaurantje op het plein voor het klooster. Het is al vroeg donker: de klok ging een uur terug vandaag.

1 november 2010 Nationale feestdag (Allerzielen) Alcobaça en Nazaré.
Al vroeg bezichtigen we de 12e eeuwse Abdij van de cistersiënzers. Entree is gratis vandaag want het is een nationale feestdag. Het is een enorm complex en behalve de voorkant met de twee torens ziet het er niet uit aan de buitenkant. Het interieur is sober maar zeer imposant. De driebeukige hallenkerk is de grootste van Portugal. In de dwarsbeuk staan 2 uitbundig versierde witte graftomben van Pedro I en zijn geliefde Inés de Castro. Een soort' Romeo en Julia' geschiedenis. Inés werd in opdracht van schoonvader onthoofd en 6 jaar daarna werd ze alsnog tot koningin gekroond. In het binnenplein van de kruisgang staan sinaasappelbomen, er is een keuken met een 18 meter hoge, betegelde schoorsteen, een grote slaapruimte en een koningszaal waar de planning van de bouw van dit klooster wordt uitgebeeld in tegeltableaus. Alle Portugese koningen staan er gebeeldhouwd net als alle kloosteroversten.
Als we weer buiten zijn, schijnt de zon nog volop en dat blijft de rest van de dag zo. We rijden de korts afstand van 15 km naar zee, naar Nazaré. We parkeren in de bovenstad (Sitio) op een parking aan de weg naar de vuurtoren. De zee is woest. We lopen naar de vuurtoren en daarna gaan we via een pad helemaal naar beneden naar de benedenstad van Nazaré. Vrouwen lopen hier nog vaak in de typische kleding: vrij korte, wijde rok met veel onderrokken en een gebreide omslagdoek. Er is een lang, breed strand en een gezellige boulevard met cafeetjes en winkeltjes. We zoeken ondertussen nog een stuk of wat geocaches en vinden er 6. Bij een van deze ontmoeten we een Portugees stelletje dat ook op zoek is. We wisselen wat ervaringen uit en drinken daarna nog wat op een van de terrasjes. We wandelen daarna door tot aan de jachthaven en dan weer terug. Helaas is de tandradbaan vandaag niet in gebruik zodat we ook weer de hele klim naar boven moeten maken! Een prachtige zonondergang is er even later te zien.

2 november 2010.
Nadat we Nazaré achter ons hebben gelaten en een paar kilometer verderop tevergeefs naar Dinosaurussporen hebben gezocht, rijden we verder langs de kust en bekijken São Martinho do Porto dat aan een schelpvormige lagune ligt, net niet afgesloten van de zee. Er is een hoog duin dat we beklimmen en een mooie picknickplek. We zoeken vrij vroeg de camping bij Foz do Arelho op. De was gaat in de machine en we houden grote schoonmaak. Dan lekker in de zon met een boek en wat internetten.
3 november 2010.
Pas om kwart over 9 opgestaan en om 12 uur de camping af. Eerst naar Caldas da Rainha en daar wat rondgewandeld en dan door naar Óbidos. Dit geheel gerestaureerde vestingstadje op een 75 meter hoge heuvel wordt volledig door muren omgeven. We struinen hier rond door de nauwe keienstraatjes met witblinkende huisjes, winkeltjes en cafeetjes. Kleurige bougainville en azulegos zijn er overal te zien. We drinken een chocoladecupje met kersenlikeur (ginja), versturen wat verjaardagskaartjes, kopen een aardewerk bord en klimmen een stuk over de smalle stadsmuur, van waar het uitzicht prachtig is. Vlak naast het aquaduct vinden we een goede overnachtingsplek. Alweer een hele mooie dag voorbij!
4november 2010.
Peniche is vandaag ons doel, zo'n 20 km naar de kust. Eerst gaat het naar de vuurtoren via een kustweg langs grillige, hoge rotsformaties. Peniche ligt op een schiereiland. Bij de haven is het rustig, in het hele stadje eigenlijk wel. De boten naar de Berlanga-eilanden varen niet in de winter. Hoezo winter, het is hier volop zomer, alleen de zon gaat wat eerder onder. Die zien we vanavond bij Consolação,(3 km ten zuiden van Peniche) in de zee zakken. Een mooi overnachtingsplekje hebben we hier gevonden op een pleintje bij de kerk en een fort. De plaatselijke bevolking ligt te zonnen op de rotsen en tientallen surfers zijn aan het spelen met de golven. We wandelen lekker over het strand en genieten van de rust en de zee. Als het bijna donker is en de laatste surfers hun planken hebben ingeladen, is het hele pleintje leeg.

5 november 2010

We rijden verder langs de kust naar het zuiden. We bezoeken Lourinha waar we in het museum de in deze streek gevonden restanten van dinosauriërs bekijken; er is zelfs een versteend nest met eieren! Via Santa Cruz waar we een schitterende picknickplek vinden gaat het naar Ericeira. Overal onderweg zien we surfers in de golven.Naast de vissershaven vinden we een kleine parking en we maken een rondje langs de bootjes en door het dorp. Een prachtig stadje weer! De boten worden de kant op getrokken door een tractor, de netten worden geboet, vissen worden schoongemaakt en de vangst verkocht. Dan tijd voor een terrasje met een koude vino verde voor mij en een biertje voor Nart. En alweer zo'n prachtige zonsondergang; het wordt bijna gewoon.En er is zelfs een internetverbinding! We eten in het visrestaurant vanavond een heerlijke vers gegrilde 'dorado' .