Naar Portugal en Spanje-2010

Lissabon

08-11-2010. Naar Lissabon.

We krijgen al vroeg een telefoontje met een afspraak voor Carglass om het sterretje in onze voorruit te maken. Om 14.00 uur in Linhó, vlak onder Sintra. We nemen een leuke route door het berglandschap van Sintra, door nog even wat boodschappen in een groot 'Cortes Ingles' winkelcentrum en zijn stipt op tijd bij Carglass. Een half uurtje later is het gefikst en kunnen we zonder ook maar iets af te hoeven rekenen weer verder. We rijden via de kustweg ( via Cascais en Estoril) naar Lissabon; een kleine 25 kilometer. Even stoppen we nog aan deze weg bij de Torre de Belém, een kasteeltje in het water. We zoeken de stadscamping op om van daar uit makkelijk met de bus naar het centrum te kunnen gaan. We krijgen een mooi plekje op betonnen ondergrond, eigen stroomkast, waterpunt, prullenbak en picknicktafel.
Het was vandaag wat buiig weer, maar niet koud. Regelmatig zien we regenbogen. Later steekt er een flinke wind op; misschien is morgen de lucht weer schoon.

11-11-2010.
Zo het bezoek aan Lisboa zit er op. Twee dagen hebben we door deze fantastische stad gedwaald. We kochten een 24 uurs kaart om onbeperkt te kunnen reizen met bus, tram, trein, metro en lift. Ideaal! We gingen met trammetjes de heuvels op om op uitzichtpunten de stad te zien, het kasteel en de kathedraal te bekijken. We slenterden door de drukke straten en over grote pleinen en zagen geweldig mooie gebouwen. Trappen af door de volkswijk Alfama en aan de andere kant en Ciado. ‘s Avonds bezochten we een prachtige FADOvoorstelling in een theater en aten in een typisch Portugees eethuisje. De tweede dag weer omhoog naar Bairro Alto, door deze wijk gelopen door parken en straatjes. We bezochten een van de schitterende musea : Muséu National de Arte Antiga. We kwamen hier ogen te kort om alles te bekijken. Niet alleen een kostbare schilderijencollectie van Nederlandse, Vlaamse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Portugese oorsprong, (o.a Breughel, Hiëronymus Bosch), maar ook Chinees porselein, Japanse kamerschermen, zilver- engoudwerk, beeldhouwkunst (veel Portugees) en religieus werk. Daarna wandelen we langs de rivier de Taag naar Bélem (ten westen van het centrum) bekijken daar nog het Zeevaardersmonument en het Klooster dos Jéronimos. Dan is het donker en pikken we daar de bus op terug naar de camping. Vandaag gaan we weer een stukje door naar het zuiden, steken de Taag over richting Sétibal.